söndag 6 april 2008

Filmterapi?

Har varit upptagen med en inlämningsuppgift i filosofi de senaste dagarna, men nu är jag tillbaka i bloggandet igen. Trillade apropå ingenting in på filmterapi centrum (http://www.filmterapi.se/) och var ju bara tvungen att bekräfta vad jag redan vet. Alla vägar till insikt är goda vägar. Och det bästa av allt när det gäller filmterapi - man behöver inte gå till en psykolog för att pröva på heureka. Det räcker med att se Il Postino, The Comittments eller Livet är underbart... Film i terapuetiskt syfte skall fungera som katalysator, ett renodlande av de egna upplevelserna (men att drama fungerar frigörande visste ju redan de gamla grekerna, katharsis - och jag med, eftersom jag alltid brukar hävda katharsis som försvar när någon vågar kritisera mig för min vurm för skräckfilm...).

Jag citerar vidare, direkt från hemsidan "FilmterapiCentrums specialitet är den av Ursula S. Henningsson neuropsykologiskt utarbetade metod som används inom behandlingen av människor med neuropsykologisk diagnos: Aspergers syndrom, autism, ADHD, ADD, Tourette syndrom". Hm. Hon tjänas säkert pengar på sin nisch. Oavsett filmterapins autencitet, så tjänar Ursula väl som inspirationskälla. Hon har förenat nytta med nöje. Så vill jag också jobba.

(....och apropå autencitet så måste jag ju bara föra denna lilla länk vidare http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/amnessida.asp?programID=478&Nyheter=1&grupp=1793&artikel=1164101 )

Inga kommentarer: