torsdag 21 augusti 2008

Körkort och seende i ögonvrån.


En av anledningarna till att man inte får framföra bil med körkort innan artonårsdagen beror på att ögats indirekta seende inte är färdigutvecklat förns då. Det vill säga. Det perifera seendet i ögonvrån är begränsat. Barn ser helt enkelt inte vad som händer vid sidan om. Barn är inte (enbart....) dumma och impulsiva när de springer ut i vägen. De ser inte bilar som kommer från sidan, utan bara den roliga gungan rakt fram.

Mathilda är en utmärkt liten guinnypig. Jag leker Piaget och håller skallran vid sidan och hon förstår verkligen inte varifrån ljudet kommer. Ögonvrån finns liksom inte. Men jag garanterar och lovar på heder och samvete. Jag skall inte lockas till Mengele-fasoner. Men vem vet. Jag kanske ändrar mig om jag får tvillingar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men för i helvete (som Kajsa skulle sagt), det stavas Guinea pig! Ta på struthatten och ställ dig i hörnet!

kajsa sa...

Bara om jag får låna din stjärngossemössa.

Anonym sa...

Jag har aldrig haft någon sådan.. Därför är jag som jag är. Vad är din ursäkt?