torsdag 18 september 2008

Lediga lägenheter i Göteborg.

När jag flyttade till Göteborg för sisådär femton år sedan så var det svårt att få lägenhet, men inte omöjligt. Den som inte stod i kö hos allmännyttan, besökte Byrån på Kungsgatan 1, betalade 1000 kronor för att stå i en hyresförmedlingskö och kunde garanterat skriva på ett kontrakt för lägenhet i Olskroken inom två månader. Det är inte riktigt så lätt nuförtiden.Själv har jag de senaste åren gjort bostadskarriär hos Poseidon . Jag flyttar till en finfin lägenhet den 1 oktober och behöver inte längre konkurrera i någon bostadskö. Jag kan därför vara generös och dela med mig av effektiva letningstips. Första hjälpen till den som behöver botips, och inte har lust att köpa dyr insatslägenhet följer nedan:

  1. Boplats, naturligtvis. Men det känner du redan till. Kan du tänka dig att bo i Kortedala likväl som i Majorna så ökar du dina chanser till kontrakt med trehundra procent.
  2. Kan du tänka dig att hyra radhus, sätt upp dig på kö hos Förbo. Rättvist nog samlar man poäng för varje kömånad.
  3. Kan du tänka dig att bo i andrahand, så glöm inte att kolla upp annonserna på Blocket. Betydligt större utbud där än i GP.
  4. Gå in på Stena Fastigheter och titta efter lediga bostäder. Det kommer ofta ut ettor och tvåor i Lunden och fyror i Askim på deras hemsida.
  5. Sök i bekantskapskretsen efter tips på (små) privata hyresvärdar. Ring och följ upp med en trevlig intresseanmälan via brev.
  6. Skiter sig allt så blir det till att leta i småstäderna runtomkring och pendla. Både Förbo och Stena har lägenheter i allt från Kungälv till Halmstad. Sök i trådarna på deras hemsidor.

Tjillevippen. Nu skall jag adressändra.

Inga kommentarer: