fredag 12 september 2008

Tapetsera fondvägg med fondtapet i guld.

Designers Guild, "Dushak", 630 kr/rullen.

Manuel canovas, 1396kr/rulle. Till en fondvägg kanske det behövs två rullar. Fondvägg eller en akvarell i original, frågan är hur man vill investera sina dekorationspengar. 3000 pix är lite väl magstarkt för ett par rullar tapet.

Designers Guild "Taillander" 1996 kronor rullen. Fin men alldeles väldigt dyr.
Midbec "Camen" 538 kr/rullen.

Jag hade tänkt mig en fondvägg i bladgud med ett gigantiskt Buddhaansikte i mitten, men jag får tänka om. Bladguld var så oerhört dyrt att använda som väggfärg. Den som vill planera sin vägg redan hemma, utan att ta sig ned till tapetbutiken med en gång, rekommenderas ett besök till Måleributiken. De har ett bra urval av stormönstrade tapeter. Även i guld och silver. Och bäst av allt - man kan beställa hem stooora tapetprover, ca 1 meter höga viket är dubbelt så stort som i tapetböckerna. De två första får du gratis, sedan kostar de tjugo kronor styck. Och en reflektion sådär i största allmänhet: jag växte upp på det glada 80-talet och då FANNS det verkligen ingenting fulare än stringhyllor och medaljongtapeter i sammet. Murrigt och sjuttiotal och kräkbrunt. Föga anade jag då att sammetstapeten skulle göra comeback med en air av exklusivitet runt sig. Och att stringhyllorna skulle bli upphaussade i den allmänna femtiotalshysterin som råder inom vissa inredningskretsar.

Människan äger verkligen inte sin egen smak. Hon är ett lätt byte för trenderna i samhällsvindarna. Eller i tidsandan som Hegel skulle sagt.

Inga kommentarer: