söndag 9 november 2008

Present till fars dag.

Det är fars dag idag. Dannes första fars dag måste ju firas ordentligt, så jag köpte tofflor och rakattrialjer och paketerade in allt så jättefint i två paket och lade allting i en papperspåse under trappan och åkte sedan iväg med familjen och åt thaimat. Några timmar senare kommer vi hem, och det första jag ser när jag låser upp dörren är papper på hallgolvet. Och papper i vardagsrummet. Små, små pappersbitar. Tar en sekund eller två innan jag kopplar att det är omslagspapper. Med onda aningar tittar jag in under trappan - jo, jo. Det saknas ett paket i papperspåsen. Ett enda.
En titt ned i Whilmas hundkorg bekräftar. En ny trofé ligger prydligt lagd bland hennes filtar. Tofflorna är intakta, och inte ett dugg söndertuggade. En gnagande misstanke dyker upp. Tofflorna är "Made in China" och fodrade med luddig päls. Om nu Whilma kunde sniffa sig till de väl inpackade, undangömda tofflorna - innebär det att det där fodret är gjort av kattskinn? Eller hundpäls? I Kina skinanr man djuren levande. Är det ett par tortyrtofflor? Det börjar nästan bli läge för begravning i skokartong uppe på kullen. Danne tyckte iallafall att de var sköna.

Inga kommentarer: