söndag 2 november 2008

Skulle du abortera ett foster med Downs syndrom?

Veckans etiska dilemma på öppna förskolan. En kvinna i Italien fick med hjälp av fosterdiagnostik reda på att en av de tvillingar hon väntade hade Downs syndrom. Den gravida kvinnan beslutade sig för att abortera det "sjuka" fostret. Tyvärr gick något fel vid aborten. Flickfostret med Downs syndrom skonades och dess friska enäggstvilling aborterades. Situationen sätter onekligen den etiska diskussionen kring mänsklig existens och människovärde på sin spets. Och abortdebatten skall vi bara inte tala om. Personligen TROR jag inte att jag skulle göra en abort om jag var gravid och barnet i min livmoder var lindrigt skadat. Jag är för gammal och livet är för värdefullt. Men det vet jag förstås inte förrns jag befinner mig i dilemmat. (Lennart Nilssons bilder på foster blir tyvärr lite mindre vackra när man känner till att de flesta av, iallafall de äldre bilderna, föreställer snyggt ljussatta misfall och aborterade foster. Magin går helt förlorad.Känns snarare som ett brott mot griftefriden att titta på döda barn i motljus).

Inga kommentarer: