söndag 2 november 2008

Therese Johansson, kvinnlig smed.

I min nyss påkomna och etablerade följetong "märkliga kvinnor att lära sig mer om och av" debuterar järnsmeden Therese Johansson. Jag läste om henne första gången i Land (av alla tidningar), där hon intervjuades om sitt gesällbrev och sitt mästarprov - en brudklänning smidd i järnplåt. Hon fastnade på hjärnbarken. Hennes signum är ormen. Varje morgon målar hon en orm på kinden. Precis som jag tar på mig mascara eller du borstar håret så målar hon sin svarta snirkel. Till dags dato är hon Sveriges första och enda kvinna med mästarbrev i yrket. Att vara järnsmed ser kreativt ut. Och tungt och skitigt. Kan tänka mig att man aldrig får naglarna riktigt rena eller händerna riktigt lena. Sedan att hennes far var mästersmed lämnar ju onekligen öppet för tolkningar. Oavsett. Hon gör originella smycken. Medeltid, goth och svartrock. Reser du i närheten av Götene så ta en sväng förbi hennes café vetja. Det kan inte bli tråkigt.

Inga kommentarer: