onsdag 7 januari 2009

Toalettbord. Och pottskåp.

I amerikanska filmer sitter alltid frun framför sitt toalettbord (tänk på franskans toilette, som i eau de toilette, och inte på svenskans wc-rum) och smörjer händerna. Gärna iklädd någon silkig morgonrock. I gamla pilnserfilmer finns det också toalettbord, även om de kanske var lite mindre budoir och lite mer allmoge med pigtittare. En empirisk undersökning i mina vänners sovrum visar att toalettbordet är en utdöd möbel som i 99% av alla sovrum ersattts av en teve. Tråkigt. I synnerhet som en mer vetenskaplig undersökning visar att den sexuella aktiviteten i sovrummet minskar till hälften om det finns en teve därinne. Tror jag det. Det är mysigt och sövande att slötitta på CSI innan man somnar. Inte direkt upphetsande.
Men tillbaka till saken. Toalettbord. Ännu så länge har jag räddat vårt nya sovrum från tevedöden, och jag letar nu efter ett toalettbord som får plats och är fint. Helt i linje med mitt löfte om mer rosa fluff här på bloggen. Få saker är väl fluffigare än ett toalettbord med tillhörande svandunstofflor och parfymflaskor i kristall med pompombollar? Just det. En alldeles nödvändig möbel i ett mammutliv.

En alldeles onödig möbel i det nya livet är annars sängens nattduksbord. Varje morgon river lillan ut innehållet över hela golvet och varje morgon plockar jag in alla prylarna igen. Saken blir ju inte bättre av att vi har modellen "pottskåp". Det får plats mycket saker i ett sådant. Och apropå "pottskåp". Var det förvaringen för dåtidens pottor? Stanken av urin måste väl om något dragit ned sexlusten till hälften. Och hur lat får man lov att vara om man hellre kissar i sitt eget sovrum än masar sig ut till utedasset? Och VEM tömde alla pottor och spottkoppar? Snuuuuusk.

Inga kommentarer: