söndag 11 oktober 2009

Countrysångaren som fick ett flygbolag att störta.


Hört talas om Dave Carroll? Näää. Inte jag heller. Men jag har hört talas om en countrysångare som fick sin gitarr demolerad när han var på flygresa, blev vägrad ersättning av flygbolaget och fick en hit på Youtube när han skrev en låt om eländet. Efter två dagar på tuben hade aktien på United Airlines sjunkit med 10% (180.000.000 dollar). Då ringer United upp Dave och försökte få honom att ta bort länken från youtube mot en nätt kompensation. Lite sent påtänkt kanhända. Nu var Dave nämlligen inte intresserad av en ny gitarr. Han hade en hit och var berömd. Och United Airline blev flygbolaget som för alltid förknippas med "I never fly with United, cause United breaks guitars, domdomdidadej".

Andra bolag har lärt sig. "Sociala medier" kan både stjälpa och hjälpa. Jag vill inte odla alltför mycket paranoia hos någon därute, men storföretag likt Telia har heltidsanställd personal som "infiltrerar" diskussionsgrupper och Fejsbookar. Och många festliga snuttar på Youtube är ren produktplacering. Uttänkta av reklambyråer och taffligt filmade för att bli köpta som amatörfilm. Så. Den som styr debatten, f'låt, mediaflödet, styr allt.

Inga kommentarer: