tisdag 15 april 2008

Boktips "Den hemlige kocken"


Först var det Janne Josefssons köttfärs. Och så den här. Låna eller köp, men framförallt LÄS den. Jag har läst många matböcker i mina dagar, men det här är den första som fått mig att slänga i stort sett allt i kylskåpet och börja om från början. Och inte för att jag inspirerats av Skipper, utan för att jag insett hur LURAD jag varit ända sedan jag blev vuxen och skaffade hushåll.

Nu vet jag att vanillin utvinns ur koskit, och att koskitsvanillinet förstör mina smaklökar. Och att köpebröd jäser i max en kvart i fabriken, och att anledningen till att mina bröd hemma inte blir som sockerkakor är för att jag inte använder emulgeringsmedel, konserveringsmedel, vetegluten, vetestärkelse och härdat fett. Och att lightgrädde är rena uppskörtningen. Vatten med stärkelse är inte grädde utan just vatten med stärkelse. Det kan man ju göra själv. Och billigare dessutom. För att inte tala om alla E-nummer, glutamater, "mouthfeels", "shelf-lifes" och annat som gjort mig putt och SUR. Det här är supersize me på svenska.

http://www.hemligekocken.se/

(Den kostar 169 kr på adlibris och 199 kr på Ordfront och är gratis i fyra veckor på biblioteket)

Inga kommentarer: