tisdag 15 april 2008

Kärlekssemestern går absolut till Maldiverna...

Ironiskt nog gäller det ju att passa på så länge landet finns kvar. Öarna ligger ungefär 2 meter över havsytan och under det senaste århundradet har havet ätit upp 20 cm av landnivån. Jag hade nog känt mig lite otrygg om jag vore maldivian. Men nu är jag ju svensk turist, och behöver bara oroa mig för vädret om jag åker dit. Vore jag då en presumetiv Maldivie-turist så skulle jag göra en Madonna och åka till Soneva Fushi https://www.atollparadise.com/product.php?fldProductID=204&keyword=Soneva%20Fushi. De har nischat sig med något som de kallar ekologisk lyx. Skorna lämnar man ifrån sig vid ankomst, på Soneva får man bara gå barfota, och barfotalivet anslår liksom tonen i den här dagdrömmen. Till lunch kan man välja mellan 60 olika ekologiska glassorter. Eller så kan man välja mellan lika många fruktsmoothies till frukost. Och som extra bonus har varje bungalow en egen butler som tar hand om allt det praktiska. Undrar om han byter blöjor på bäbisar om man ber honom....? Fast till en paradisö skall mammor och pappor naturligtvis åka ensamma så de har tid att göra nya bäbisar. Förstås.

Det finns naturligtvis en nackdel med Robinson Crouses paradis. Det är dyrt som fan. Vill man ha bungalow med egen pool får man punga ut med 7000. Per natt. Men billigaste alternativet på Soneva ligger på runt 3000 per natt. En vecka med flyg och mat och massage och middagar och annat lulllull går nog på ungefär 30 000. Per person. En vecka kanske man kan ha råd med en gång i livet. Och det där Robinson-livet passar nog lagom för just en vecka. Det finns trots allt bara så många ananasar att äta på en sandstrand.

...en reflektion till. Lägger man 60 000 på en veckas semester vore det ju tråkigt om det var storm och spöregn där mitt ute i tjottaheiti. Tom och Katie Crusie råkade ut för det på sin smekmånad (muohahaha....?). Sitta och huttra i en råkall bungalow, eller lyxyacht om man heter Cruise, är väl kanske inte hur man tänker sig Maldiverna. Det kan man göra i ett tält på Skrea. Så. Till Maldiverna åker man på vintern.

Inga kommentarer: