måndag 25 augusti 2008

Athena.

Athena är min husgudinna. Klädd i krigarrustning sprang hon ur Zeus skalle, färdig för strid och lärdom. För länge sedan fick jag en halvmeterhög bronsstatyett föreställande Athena, och sedan dess har hon följt med till varje hem jag bott i. Man får väl tro hur mycket man vill på new age och tillbedjan av gudinnor, men Athena som illustration av mitt liv säger det mesta om vad jag valt att förlägga min energi och mina strider. Jag lever in absurdum i det intellektuella livet. De gamla grekerna motsatte sig inte flergudadyrkan. Jag borde nyansera mitt liv med ännu en inspirationskälla. Lilith kanske vore något.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja! Lilith! Bra val! Om du nu inte kan finna inspiration "in house"..

http://www.myspace.com/lowspirit

Anonym sa...

Och vi vet alla vilken relation du har till personen som gav dig Athena-statyn :-). Har du tänkt på att det kanske är statyn som håller tillbaka dig? Slå dig fri! Kasta den över kajen i hamnen.

kajsa sa...

Det var ett fantastiskt minne du har. Han kan får vara med i BlondinNadjas dagbok, omnämnd i sanningsenligt ofördelaktig dager. Om man inte namnger någon är det inte förtal. Och apropå MSN så måste jag installera skiten. Skall lägga in din mejladress på hotten.