måndag 25 augusti 2008

Liljekonvalj.


Människor har ofta en favoritfärg (i 99% av alla undersökningar så är den färgen blå), en favoritmaträtt (i Sverige är det köttbullar enligt lunchfrämjandet), en favoritårstid (våååååååren enligt icke obekräftade undersökningar från institut i Schweiz) och en favoritfrukost (enligt Mc Donalds verkar det vara kaffe med gröt, urk). Med andra ord längtar man alltid efter det trygga och tillvanda när man listar sina favoriter. Nostalgi är en icke försumbar ingrediens i alla saker man tycker om.
Min favoritblomma är liljekonvalj. Av rent senitmentala skäl naturligtvis. Jag fyller år i slutet av maj och då blommar liljekonvaljerna. De är ett stående inslag i mitt födelsedagasfirande. För säkerhets skull brukar jag ta en promenad och plocka en bukett själv kvällen innan. Om och utifall att jag inte skulle bli ihågkommen med en liljekonvalj. Egentligen är blomman ganska obetydlig. Och doften är bara god att sniffa på bland gröna blad, i parfymform luktar liljekonvaljer alltid och utan undantag som otvättad kärring.

Tidningen "Forskning och Framsteg" gjorde år 2007 en omröstning bland sina läsare och bland de 19 000 svaren så vann liljekonvaljen titeln Sveriges vackraste blomma. Tydligen är det fler än jag som har bitterljuva minnen knutna till konvaljen. Så. Vill man få människor att trivas så skall det dofta kaffe, vara dukat med liljekonvaljer och serveras köttbullar.
Naturligtvis är liljekonvaljen giftig. Ingen aning om hur många blommor man måste konsumera eller hur fasansfull döden är om man skulle beta av några buketter. Men blomvattnet skall iallafall inte komma i närheten av små barn. Every rose has its thorne.
Änglatrumpet är en annan vacker blomma jag får vänta med tills dess att lillan är vuxen. Läste i förbigående att ungdomar fått för sig att man kan dricka te på spikklubba och bli stenhög. Tydligen är det livsfarligt, alltså livshotande farligt som i att man slutar andas och dör, om man får i sig för mycket änglatrumpet. Ungdomarna ifråga hamnade i lungmaskin. Så nu avlivar vi myten om sväng-te på änglatrumpet. Precis som myten om att det skulle finnas GHB i tvålen på offentliga toalettter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte klokare. Fortfarande lite orolig över Kajsolinas välbefinnande.. Och du har glömt ett L i Li_jekonvalj. Pöss.

kajsa sa...

Äsch. Jag blir en smula teatralisk när jag är full. Jag behövde bara söndagen på mig för återhämtning. Och du ser väl att revolvern är borta från bloggen:-) Kajsa Bajsa har inte riktigt gått och gömt sig bara för att mamma-Kajsa dominerar.

kajsa sa...

Lije-konvaljer är en ny blomma förstår du väl. En hybrid som bara finns i Kortedala och som Linné aldrig hann katalogisera. Harrrrkel.