torsdag 21 augusti 2008

Attrraktionsteori. The Secret.

Tanken materialiseras i enlighet med attraktionsteorin: varje önskan som slungas ut i universum besannas. Människan kan ses som en magnet, hon attraherar till sig det hon önskar. DET är "the secret" . Hemligheten går ut på att dina tankar bestämmer ditt öde och därför ska du tänka positivt. VILKET KVALIFICERAT SKITSNACK. Främst för att det verkar vara en hög sharlataner som tar dyra pengar för att lära ut "du kan bli vad du vill!", "var positiv och världen kommer att le mot dig!", "vill du bli rik så behöver du bara ÖNSKA dig rikedom och det kommer ske". Ett hån och en rak knytnäve i ansikte på de döende barnen i Malawi skulle jag vilja säga. Attraktionsteori gäller bara om du är född på rätt sida om ekvatorn. Eller på rätt sida älven.
Men. Om man byter ut "attraktion" mot "affirmation" så finns det en kärna av verklighet i tankegången. Dagens tankar är morgondagens framtid - på så vis att du inte strävar efter något om du inte formulerat ett mål. Chansen är betydligt större att du blir mijonär om du överger den passiva tanken att vinna tjugofemtusen på triss, och istället aktivt skriver dina deckare eller startar din restaurang. Tankekraften kan ändra människans karaktär. Hjärnan blir vad hjärnan erfar är en gammal psykologisk sanning. Det går att bygga nya motorvägar i synapserna.
Attraktionsteorin som varumärke är ändå SKIT. Den spelar på människors längtan efter enkla lösningar och genererar bara pengar till upphovsmakarna. Bojkotta kurser och böcker och skriv dina egna önkselistor. Universum lyssnar garanterat tydligare på dig om du inte gynnar bondfångare i andlig förpackning. För författaren till "The Secret" har attraktionsteorin fungerat utmärkt. Boken har sålt i över 12 miljoner exemplar. Jag vet precis vad jag skall skriva på min önskelista.
Bonusreflektion: Den konstnärlige ledaren för Hemlighetens marknadsföring borde rullas i tjära och fjädrar. Lökigare bildspråk får man leta efter. Men å andra sidan var väl målgruppen från början amerikanska kvinnor i medelåldern. Fabios fan-club.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är du förlovad?? Hujedamig!

kajsa sa...

Nä. Och jag tänker inte gifta mig heller. Det står inte med på min önskelista. Plutta.

Anonym sa...

Aha. Du kallade D för "fästman" och det brukar betyda en förlovning.