onsdag 6 augusti 2008

Kärleksmums.

Bakning är temat för dagen. Idag blev det en långpanna med kärleksmums. Det här är ett himla bra recept som räcker till en långpanna, vilket är en sisådär 30 skurna fyrkanter.

Chokladsockerkaka:
200 gr smör
5 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakoulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Kokosflingor till garnering

Glasyr:
75 gr smör
½ dl starkt kaffe
4 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa långpannan. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda vetemjöl. kakao, bakpulver och vaniljsocker och sikta ned i äggtoddyn.blanda ned snör och mjölk. Häll smeten i långpannan och grädda mit i ugnen i 20 minuter. Gör under tiden glasyren: smält smör och blanda ned ingridinenserna. Bred ut glasyren över den svalnade kakan. Strö över kokos. Skär i rutor innan gölasyren stelnat helt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En gång för länge sedan när jag var liten så bakade min mor två plåtar kärleksmums. Dessa placerades för att svalna i det nedsläckta köket. Mörkret gjorde det enkelt och riskfritt för mig och min syster att stjäla ett större antal av rutorna. Vi satt där under trappan i hallen och glufsade i oss i högt tempo. TV´n i vardagsrummet visade mupparna. Lång tid efter detta blev jag direkt illamående av A: doften av kärleksmums, och B: ljudet av Kermit the frog och hans vänner (speciellt de två äldre herrarna på balkongen). Jag tog helt avstånd från kärleksmums och muppar i säkert 20 år. Jag kan äta kärleksmums igen utan att reflektera vidare, men så fort jag hör något ur mupparna får jag lite frossa och börjar kallsvettas. How weird is that? :-)

kajsa sa...

Dartanjang och Mandarin har samma effekt på mig. Äckligt barnprogram. *ryyyyyyys*

Anonym sa...

Var det inte Mazarin? Och vad är storyn bakom äckelkänslorna?

kajsa sa...

Det kommer jag aldrig komma ihåg om jag inte går i hypnosterapi. Men det är något med den gubbiga berättarrösten ihop med de äckligt tecknade figurerna.