söndag 3 augusti 2008

Paul Pott vs Pavarotti.






Paul Potts entré i rampljuset ger samma bitterljuva känsla som valfri HC-Andersensaga. Fast det är förstås "Den fula ankungen" man först kommer tänka på. Jag är inte ironisk eller sarkastisk idag. Klicka på Pott-klippet ovan och sälla dig till de drygt 30 miljoner som redan blivit hjärnupna av mobilförsäljaren i den säckiga kostymen . Att pottan tyvärr delar namn med röda khmerernas diktator är en självklar reflektion. Det är precis som om jag skulle heta Braun i efternamn och döpa Mathilda till Eva. Men till pottans föräldrars försvar får ju sägas att Paul föddes 1970, och Pol blev inte riktigt tokig förns 1975. Nessun Dorma brukade vara Pavarottis bravurnummer, och att jämföra Pavarotti och Pott är egentligen inte rättvist; Pavarotti tillhör en helt annan liga. Men nu VILL jag ju så gärna att Pott skall sjunga riktigt, riktigt bra och jag låter honom gärna dansa svandansen så länge han vill.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Kajsa för att du lade ut dessa musikvideos på Pott vs Pavarotti! Man ryser i hela kroppen och blir alldeles tårögd! Kul att se hur juryn tappar andan och publiken jublar. Underbart!

kajsa sa...

Åh, jag vet. Det går bara inte att vara elak och ironisk när den blyge och mobbade ankungen tar revansch. Jag hoppas innerligt att hans gamla plågoandar skäms inifrån och ut. Ibland är framgång verkligen den bästa hämnden.