tisdag 2 september 2008

Försäkra dig mot cancer.

I mejllådan kom i förrgår ett erbjudande från Ellos Redcats försäkringar. Cancerförsäkringen var helt fantastisk.

"Det skadar inte med lite extra trygghet. Vid en cancerdiagnos är ekonomin det sista man ska behöva tänka på. Redan efter ställd cancerdiagnos utfaller ett engångsbelopp på 130 000 kronor som du spenderar på precis vad du vill utan att behöva redovisa någonting (daaa)".

Försäkringen är DUM och DYR, mellan 39 och 159 kr i månaden kostar den, så jag vet inte var jag skall börja med min klagosång. Den gäller i vart fall bara vid bröst eller gynekologisk cancerdiagnos. Och det finns massor av finstilta villkor. Jag gillar i synnerhet de här undantagen:

Försäkringen gäller ej:

- om cancer förorsakats av nedsatt immunförsvar så som t.ex. HIV-smitta eller aids;
- om cancer har förorsakats av användning av kärn-, biologiska eller kemiska vapen;
- om cancer har förorsakats av förgiftning orsakad av läkemedel, alkohol, narkotiska preparat eller födoämnen som den försäkrade intagit
- om den försäkrade dör inom vecka (7 dagar) efter att cancern diagnostiserades.

Good luck med att försöka få ut något från det bolaget. Dessutom spelar Redcats på människors rädsla och okunnighet; en vanlig Svensson är för det mesta väl försäkrad via jobb-olycks-liv-och hemförsäkringar. Man får garanterat ut mer än 130 000 från de försäkringarna om man skulle bli dödligt sjuk. Utan att bli skinnad på en hundring i månaden för ingenting.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Good point. Men faktum är att de grupperna som är uppräknade väldigt ofta råkar ut för cancer. Försäkringen är till för oss "vanliga" som får cancer "bara så där".

Hivsmittade, narkomaner och alkoholister får tyvärr i allt för stor utsträckning cancer. Skulle försäkringen även gälla dessa grupper, blir premien mångdubbelt när de ska betala ut så pass mycket.

Kärnvapen och biologiska stridsmedel brukar alla försäkringar ha med i det finstilta. :) Det går inte att betala ut cancerförsäkringen till 2 miljoner människor på grund av kärnvapenattack. Hehe...

Men jag håller med om att det inte ser så bra ut när man läser det. Men tänker man till en extra gång så kanske det ändå låter rätt förnuftigt.

Tack för en bra blogg. Jag hittade den idag. Jag läser aldrig bloggar i vanliga fall, men jag gillar verkligen din. Bra självdistans och mycket härligt skrivspråk!

Keep it up!

Emvehå// Robban

Anonym sa...

Man är faktiskt inte alls särskilt väl skyddad av dom här bas-försäkringarna som man har. Det finns ingen annan försäkring som betalar ut såpass mycket pengar vid diagnos, utan man får för KOSTNADER, såsom medicin, sjukhusräkning och så vidare.. det vill säga öronmärkta pengar till utgifter. Dom här pengarna kan man använda till vad man vill och det är många som får väldig nytta av dom. Tex kan man åka på en långresa efter behandling eller åka till USA och få ett par nya bröst. Sånt som inte betalas av allmäna medel i Sverige.
Alla tror att deras försäkringar täcker så HIMLA MYCKET men sen när det händer någonting så blir man förbannad på bolagen för att man inte får några pengar, när man borde kollat upp vad som ingår från början!!

Anonym sa...

Hej
Jag blir väldigt arg när jag läser detta. Cancer försäkring är ngt väldigt bra! När man får en cancerdiagnos störtar hela ens vardag och allt blir upp och ner. Man har helt plötsligt väldigt mkt andra utgifter man tidigare inte haft, tex mediciner och behandlingar av olika slag! Och till din information så ingår inte cancer och dödliga sjukdomar i vanliga försäkringar, det är VÄLDIGT sällan dem gör de. Så att kunna ha möjligheten att teckna en försäkring som ger helt skattefria pengar om man skulle få ett sådant hemskt besked är ngt väldigt bra!

kajsa sa...

Jo. Håller väl med föregående talare. Men. Jag vänder mig kanske främst mot det faktum att försäkringsbolag aldrig går med förlust. Hela systemet är cyniskt. Dessutom ser jag den här försäkringen som ännu en differentiering mellan fattiga och rika och ännu ett steg mot ett amerikanskt sjukförsäkringssystem - där man får vad man kan betala för. Idag tilläggsförsäkring mot cancer - imorgon mot stroke,hjärt-och kärlsjukdomar, lungemfysem. Privata sjukförsäkringar är en realitet. Jag har bekanta som tecknar privata (dyra)försäkringar som gör att de aldrig behöver stå i operationsköer och som ger dem remisser på minuten. Good for them. De har råd. Jag har haft två nära släktingar som gått bort i cancer. De hade nog gärna tecknat alla möjliga försäkringar om de haft råd. 179 kronor i månaden kan vara mycket pengar för en pensionär. I synnerhet som det finns andra försäkringar och nödvändiga utgifter att betala. Avvägningar kan vara svåra att göra. Lev fattigt. Dö fattigt. Det är också cynism.