söndag 21 september 2008

Hong Kong.


Michel Palin har efter sin storhetstid med Monthy Python tjänat sitt levebröd genom att resa runt världen. "Jorden runt på 80 dagar" går på åttan sådär vid tio på söndagmorgnarna, precis när lillan dricker välling - så idag har jag tittat på Palin i Hongkong. Hong Kong är en häftig plats; både allmogekinesisk och hightech, båda långsam och ultrarapid - allt på samma gång. Jag har med andra ord lagt ännu ett resmål på min lista över saker att se och platser att besöka innan jag dör. Jag kanske kan göra en roadtrip runt sydostasien - Tokyo ligger ju inte så långt från Hongkong. Och så kan jag dricka jäst åsnemjölk i Mongoliet på vägen hem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tempot i Hong Kong är alltid uppskruvat till max. Dygnet runt. Kommer du dit så åk upp till Victoria peak en natt och titta ut över staden. Man tappar andan.