tisdag 16 september 2008

Make a difference. NGO:s och hjälp till självhjälp.








I Båstad bor en kvinna som heter Isa. Isa äger sjöbodarna nere i hamnen. Under högsäsong, mellan tummen och pekfingret någonstans mellan maj och augusti, serverar hon lax och sill nästan dygnet runt. Under lågsäsong åker hon jorden runt. Det var så hon hamnade i Kambodja, förfärades över fattigdomen och gjorde något åt det. Hon startade "Girlpower in Cambodia", en ideell förening som hjälper unga kvinnor till skolgång. Jag känner Isa via syrran.
I Göteborg bor en kvinna som heter Helena. För femton år sedan åkte hon till Indien som nybakad journalist, förfärades över fattigdomen och bestämde sig för att göra något åt det. Tillsammans med goda vänner startade hon en ideell förening där bekantskapskretsen fick betala stödmedlemskap. En gång om året investeras de pengarna i lärarinnor i Calcutta; lärarinnorna lär i sin tur ut till andra kvinnor som i sin tur slipper vara analfabeter. Jag känner Helena via gemensamma kurser i statskunskap.
Jag känner inte Björn Söderberg eller Ulla Landenmark men initiativen är lika goda där. Jag försvarar min egen påträngande handfallenhet med att jag betalar kyrkoskatt. En del av de pengarna går till välgörenhet och bistånd. Avlatsbreven lever än. Skygglapparna fungerar sådär.

Inga kommentarer: