fredag 9 januari 2009

Doktor Dicksheet.

Läs namnet en gång till. Låter som ett skämt, eller hur? Dick. Sheet. Namnet till trots är han en levande legend. Nominerad till Nobels fredspris åtta gånger, men han lär inte få det. Eftersom han är gammal och sjuk och lär dö innan Oslo förärar honom äran. Doktor Dicksheet är känd som världens snabbaste kirurg. Varje år förättar han "suergoncamps" i Indien, där han utför plastikoperationer gratis på fattiga människor. Företrädesvis gomspalt på barn. I ett fattigt land som Indien är gomspalt inte bara ett förfulande stigmata, det gör det mycket svårt för individen satt äta och dricka. Mr Dicksheet är mycket speciell. To say the least. Sjuttio operationer på tolv timmar brukar han klara av. Han sitter i rullstol, är 71 år gammal och har haft strupcancer vilket gör att han talar som Kalle Anka. Men han säger att så länge hjärna och hand koordinerar tänker han fortsätta. I USA lever doktorn på socialbidrag. I Indien är han en mänsklig Gud. Han är egensinnig, envis, självupptagen och paradoxalt självuppoffrande. Doktorn har dessutom New Yorks märkligaste överkamning. Jag undrar stilla om det finns fler kirurger som gör samma humanitära gärning. I mitt nästa liv skall jag bli kirurg. Halva året skall jag tjäna massor av pengar på bröstimplantat och nosejob, och den andra halvan av året skall jag spendera de pengarna på harmynta barn.
Och Dicksheets kommentar när han fick höra att Al Gore tilldelats årets nobelpris? "What have he done? He had spent millions of dollars and haven't decreased the temperature one single grade".
PS. 150 USD verkar vara minimum donation till Doktor Dicksheets organisation. I dagsläget ca 1200 skr. Kan tänka mig att det är ganska mycket pengar i Indien. No further comments.

Inga kommentarer: