torsdag 19 februari 2009

Ha!

Måste puffa en smula för ultra-kreative-Navid-och-hans-systers hemsida. Navid är den där mörka killen i Filmkrönikan som gett ut skivor och P3-pratat och som lever på att vara kulturell. Han är en av personerna bakom hemsidan "365 saker du kan göra". Grejer som gör livet intressantare eller iallfall annorlunda. På måfå klickade jag mig fram till den 21 januari: Få saker gjort - genom att organisera din tid genom principen GTD, get things done. När jag pluggade och jobbade och tränade och höll på som mest för sisådär två år sedan (innan jag blev gravid med andra ord) var "att-göra"-listorna min lilla katekes. Jag blev effektiv av att organisera min tid.
Jag har legat av mig. Nuförtiden verkar det som om dagishämtningar och Willys-kassar liksom saboterar min effektivitet. Skall trots allt läsa in mig på GTD och se om det är något nytt - eller om det bara är skåpmat som en amerikan stulit och kryddat upp för att kunna nasa vidare genom Ophras bokklubb. The Oprah-effect på bokförsäljningen i USA är nämligen inte försumbar. Tar hon med din bok i månadens bokpaket kan du sälja en miljon exemplar. Det om något gör en skribent flitig. En textmakare behöver inte tilldelas The Pulitzer eller Augustpriset eller Nobels litteraturpris för att nå en bred publik och tjäna pengar. Snarare tvärtom.

Inga kommentarer: