onsdag 4 mars 2009

Semlor och Mardi gras goes together like a horse and carriage.



Igår åt jag göteborgs godaste semla. Den säljs iår på Ica Fokus i Gårda. För det facila priset av tjugo kronor per bulle kan man avgöra om Semleakademin hade rätt iår också.
Idag åt jag göteborgs billigaste semla. Dals konditori nasar semlor i entren på Coop i Kållered, sista veckan ut kostar bullarna tio kronor sycket. Det var dagens efterrätt. Femhundra kalorier kostade mig 45 minuter extra i trampmaskinen. Men doktor House förgyller alltid trampandet på tisdagkvällarna så det var det värt.

...och i fredags åt jag tyvärr göteborgs absolut äckligaste semla. Eller rättare sagt - jag tuggade i kanten och slängde den. Kylskåpshård torrbulle och sur grädde. Trodde faktiskt att det var omöjligt att misslyckas med semlor. Bagerisemlan som gud glömde, och bara just därför har jag nu glömt bort namnet. Men det börjar på "Kålle" och slutar på "bagaren".

Och apropå rubriken - fastlagen är egentligen en gammal katolsk högtid, Efter den svenska reformationen blev traditionen att frossa på smörbullar i fastetid kvar. Fettisdagen ruckar man inte på ostraffat. Men så mycket glamour och pärlhalsband är det förstås inte. Fettisdagen i den amerikanska södern är lite roligare. Bulldagen heter på franska Mardi Gras. Vi har för lite skoj, och de har för lite hetväggar. I New York serveras semlor under namnet "Swedish Cream Puffs". Puff och fluff, någon borde exportera ett ton puffar till New Orleans och ett ton pärlor till göteborg. Deal?

Inga kommentarer: