lördag 25 april 2009

Inplastat.

Har roat mig med att klicka runt på Youtubes mer skadeglada avundsjukesidor, där folk lägger upp fula bilder på kändisar. Jag har gravt överdoserat närbilder på celluliter och restylane-läppar och "surgery gone bad" vs "celebrities without makeup". Som Hänt Extra fast på nätet. Tidsfördrivet förbyts dock omgående till förstämning när jag i tystnad klickar fram den ena korrigerade kändisen efter den andra. fergie var väl ganska het även med bred näsa och vanliga läppar? Jag antar att det är det som är poängen nämligen, att vara sexig enligt något lömskt ideal som har hittat på sig själv därborta i Botox-land.
Tänk efter. Hur sanslöst skevt det är att blöda och skära i kroppen för blotta fåfängans skull. Likt askungens styvsyster som så gärna vill bli prinsens fru att hon skär av hälen för att foten skall passa i glasskon - till ingen nytta. Jag kan göra mycket för mitt utseendes skull, men blöder, det gör jag inte. Det är inte för att det är fusk. Och det är inte för att jag är pank och feg. Det är för att jag misstänker att det sitter en Doktor Frankenstein någonstans och gapskrattar till tokig orgelmusik.

Inga kommentarer: