lördag 6 juni 2009

Marit Paulsen och Ipred-lagen.

Jag röstade i EU-valet igår. Jag har ingen aning om vad Folkpartiet står för i EU, men Marit Paulsen skall sitta och bestämma, således gjorde jag en skamlös personröstning. En kvinna som ratar lyxhotellen och väljer att bo i husvagn med gubben när hon arbetar i Bryssel bara måste ha moral och integritet. Hoppas jag. Sedan att (nästan) alla jag känner undantagslöst skall rösta på Piratpartiet öppnar ju för alla möjliga tolkningar. Piratparitet är till att börja med ett sakfrågeparti. Det har inga åsikter whatsoever om någonting annat än fildelning. Ingen miljöagenda eller fördelningspolitik. Vilket innebär att nya målgrupper (företrädesvis män och unga killar) ser EU-valet som en chans att uttrycka sig i Ipred-frågan. Vilket i sin tur innebär att partier som ställt sig positiva i Ipred-frågan (typ moderaterna och socialdemokraterna) förlorar väljare i EU-valet -i en sakfråga som i sak inte gäller EU:s styrande. Skall bli intressant att följa valbarometern och rösträkningen på måndag.

3 kommentarer:

Mr Profit sa...

"inget annat än fildelning"

Öh? Då har du nog kraftigt missförstått dem. Sakfrågan nummer 1 för dem är integriteten och rätten till ett privatliv (läs: FRA-lagen). Denna grundprincip flödar sedan ut till många andra frågor. Ungefär lika mycket enfrågeparti som miljöpartiet (miljön), vänstern (rätten till andras pengar), moderaterna (rätten till sina egna pengar), sossarna (arbete), etc.

Unknown sa...

Förstår inte varför alla icke-pirater inte kan lyfta blicken över fildelningsfrågan och se det stor perspektivet. Är det något parti som kommer att kämpa för integritet och medborgarrättigheter så är det väl Piratpartiet.

Gratulerar till att du utnyttjat din rätt att påverka i EU-frågan. Detta med tanke på att ca 60% av svenska folket inte orkar engagera sig i valet.

Som jag sa i en annan bloggkommentar: Jag skiter fullständigt i hur du röstar - blankt, SD, PP eller FP - bara du röstar. Det är inte alla förunnat den lyx att kunna utrycka sin åsikt så den ska inte förslösas genom att ligga på sofflocket.

Anonym sa...

Nja, moral har hon knappast, och av någon anledning så granskas inte hennes affärer av pressen:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/07/marit-paulsen-kravde-och-fick-miljonbidrag