tisdag 26 augusti 2008

Spela inte spelet, äg det.

När jag flyttade till Göteborg någon gång på stenåldern så gjorde jag mina beskärda del av dagsverken på diverse skitjobb. Det var städning och koka kaffe på kontor och servering på taxisyltor. Just taxisyltorna var en historia för sig. Det stod alltid en armé av blingblinkade pokermaskiner i ett rum längst in. En gång i månaden kom det en slipad man och vittjade fällorna. Maskinerna var naturligtvis inställda på odds som var ofödelaktiga för spelarna. Idag är den slipade mannen garanterat utkonkurrerad alternativt pensionerad. Jag tror på det senare. Om jag inte missminner mig hade han sommarstuga i St Tropez.
"Uppdrag Granskning" anser att Rade Kotur drog in en halv miljard i vinst på maskinspel under tre år. Sjöblom, generaldirektör för svenska spel, uppskattar det illegala spelandet i Sverige till tolv MILJARDER. Varför råna banker eller köpa trisslotter eller smuggla knark. Bli spelkung. Spel och dobbel sköter ju sig självt, och risken att åka fast för något annat än skattebrott verkar minimal. Om man betalar sin tribut vill säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gäsp. Här behövs sex och otrohet!

kajsa sa...

Adoption?