lördag 24 oktober 2009

Mammelucker till barn.

Tyvärr har lillan somnat, annars hade hon modellat i sina mammelucker. Det var det sötaste. ALLA småtjejer borde någon gång i livet få gå omkring i mammelucker, enbart för att alla vuxna skall klappa händerna och fnissa av förtjusning. Man kan liksom inte hejda sig. Två små korviga ben och en jätteballong till rumpa. Sekelskiftsromantik fast utan barnarbete.
Den som vill sy ett par själv får gå till närmaste tygaffär och beställa mönster. Alternativt klippa sönder ett par pösiga byxor och använda som mall. Ett trick jag lärt mig under kvällen är att använda snedslå som tunnel till benresåren. Nästa gång jag syr mammeluckisar skall jag göra dem längre och använda bredare midjeresår. Men de här duger finfint som nybörjarprototyp.
För första gången har jag dagens outfit här på bloggen. Eller rättare sagt. Morgondagens outfit till Mathilda.

Inga kommentarer: