måndag 28 juli 2008

Teletubbies. Och den onde Tinky Winky.

När man är nyförlöst får man på BB en goodie-bag. Blöjprover, en present från lindex och en DVD med Teletubbies innehöll min papperspåse. Förr eller senare stoppar man faktiskt in den där skivan i DVD-spelaren och minsann, sitter inte Mathilda som ett tänt ljus och skrattar åt kaniner och Poo och La-la. Fyra knubbiga velourfigurer i grundfärgerna grönt, rött, blått (ok, lila) och gult skuttar omkring på en golfbana och gurglar. Megafoner dyker upp bland penseérna, en vindsnurra sprider stjärnor och överallt fnissar en bäbissol. Skumt.
Men inte så skumt att jag räds att Tinky-Winky sprider bögighet bland barnen. Både den amerikanske baptistpredikaneten Jerry Falwell och den polske barnombudsmannen Ewa Sowinska har fört i debatt att i synnerhet Tinky-Winkys lila färg (bögfärg), röda handväska (bögigt) och huvudtriangel (bögsymbol) skall indoktrinera telningarna till samhällsomstörtande bögigheter. Jag har väl egentligen bara tre, fyra, fem invändningar. Förutom det uppenbara att var och en får leva och älska som de vill, så länge de inte skadar varandra.
Hur kan man SE att tinky-winky är en bögig pojke? Han ser tämligen könlös ut i mina ögon. Kan inte Tinky-winky vara en flicka som bär omkring på en handväska? Och varför får inte pojkar bära omkring på röda väskor? Hm. Och hur vet man att lila är en bögfärg och att triangeln är en bögsymbol? Hade ingen aning. Säger väl mer om uttolkaren (är han bög?) än om teletubbien. Och slutligen - om det bara krävs en röd handväska och lite lila färg för att bli homosexuell så har jag minsann slösat min energi på fel utbildning. Lite färg och attrialjer så kan man hjärntvätta vem som helst. Tinky är ett finfint tidsfördriv tills dess att Mathilda är redo för de fyra myrorna och de fem elefanterna.

Inga kommentarer: